gelatinepoeder

De invloed van lijnzaadolie op prostaatkanker

Vijfmaal meer kans op prostaatkanker

In een epidemiologische studie maken onderzoekers uit Uruguay de balans op. Inclusief hun onderzoek - waaruit bleek dat een hoge inname van alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker bijna vervijfvoudigt - hebben onderzoekers zes keer naar alfa-linoleenzuur gekeken. Vijf keer is er een positief verband gevonden. De onderzoekers uit Uruguay konden trouwens aantonen dat ook alfa-linoleenzuur uit plantaardige bronnen de kans op prostaatkanker verhoogt. [Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2000 Mar;9(3):335-8.]

In de meeste studies krijgen de de mannen het gros van hun alfa-linoleenzuur binnen met vlees.

Alfa-linoleenzuur verlaagde de kans op dodelijke hart- en vaatziekten.

Het gunstige effect van alfa-linoleenzuur op hart- en vaatziekten weeg zwaarder dan het ongunstige effect op de prostaat, vinden onderzoekers in Wageningen. Er gaan uiteindelijk acht keer meer mannen dood aan hart- en vaatziekten dan aan prostaatkanker. De industrie hoeft dus voorlopig niet te stoppen met het gebruik van alfa-linoleenzuur in margarines. Maar voor supplementengebruikers, die veel grotere hoeveelheden alfa-linoleenzuur binnenkrijgen dan de mannen in de epidemiologische studies, ligt dat misschien iets anders.

Wij zijn het met de onderzoekers in Wageningen niet eens. Lees het artikel over verzadigde vetten en dan weet je dat consumptie van onverzadigde vetten het leven juist verkorten. Bovendien: de meeste 70+ mannen gaan niet dood aan prostaatkanker, maar ze lijden er wel onder. Het is misleidend om alleen de mortaliteit met elkaar te vergelijken en de kwaliteit van leven buiten de vergelijking te laten.

Meer recent onderzoek

Onderzoek uit 2015 maakt verschil tussen de lange omega-3 en de korte omega-3 vetzuren. De lange omega-3 vetzuren ( EPA ofwel Eicosapentaenoic acid) versus de korte omega-3 vetzuren (DHA ofwel docosahexaenoic acid). Niet alle ALA's (Alfa Linoleen zuren) zijn dus hetzelfde en een groep vergroot de kans op agressieve prostaatkanker terwijl de andere groep die kans verlaagt. Dat maakt het voor de gewone consument niet makkelijker. Daarom de tip: eet meer vis, want: "Interestingly, Japanese men consume much higher levels of omega-3 fatty acids, yet they have a lower rate of age-adjusted mortality from prostate cancer compared with men in the United States". En laat al die ALA's uit de fabriek maar gewoon in de winkelschap staan.

Becel omega-3

Op de website van Becel lezen we dat deze "gezonde" margarine bestaat uit geharde palmvetten, lijnzaadolie en linolzuur. Half Nederland weet reeds dat geharde vetten uiterst ongezond zijn. En van linolzuur en lijnzaadolie kunnen we dat lezen op deze website.

De juiste balans in ons eten

Ga naar de juiste balans in het eten. Je eet dan lekkerder, leeft beter en langer en je blijft er lekker slank bij.

Halveer de koolhydraten.
Verdubbel de groentes.
Vervang margarine door roomboter. Eet wat vaker gehakt of een speklapje of vette vis.
Stop consumptie van lijnzaadolie als supplement.
Eet meer eiwitten en vul aan met gelatinepoeder.