gelatinepoeder

Over vet, koolhydraten en langer gezond leven

Langer gezond leven

Eigenlijk weten we nog schandalig weinig over de invloed van ons eetpatroon op de verwachte levenstermijn. Tientallen jaren lang heeft de Nederlandse overheid en de voedingsindustrie ons wijsgemaakt dat het gezond is om "light" te eten; dus halvarine in plaats van roomboter en meervoudig onverzadigde vetten (linolzuur) in plaats van verzadigde vetten. Het blijkt allemaal een groot verzinsel te zijn waar de Unilevers van deze wereld rijk van zijn geworden. Lees daarover onderstaand artikel.
Wat we al wel weten, is dat als je gezond leeft, niet alleen de lengte van je leven toeneemt, maar ook de kwaliteit.

Verkeerde balans in ons eten

Er zit een verkeerde balans in ons eten. Als we gewoon van een paar voedingsmiddelen meer eten en van andere voedingsmiddelen minder dan is de balans weer goed, en dat leidt tot een beter en langer leven.

Minder koolhydraten

Koolhydraten zitten in witte rijst, aardappels, wit meel, pasta. De industrie heeft bij de geraffineerde koolhydraten de gezonde bestanddelen er uit gehaald en wat overblijft zijn alleen maar de koolhydraten (brandstof).

Meer verzadigd vet

We eten 92% onverzadigd vet en nog maar 8% verzadigd vet. De juiste verhouding moet 50/50 zijn. Stop dus maar met halvarine, margarine en smeer met mate roomboter op je bruine boterham. Eet wat minder spierweefsel (biefstuk) en wat vaker andere gedeeltes van het dier (speklapjes, gehakt). Nu je weet dat speklapjes niet meer ongezond zijn, smaken ze ook meteen veel beter.

Het artikel in The Lancet

Een voedingspatroon dat bestaat uit veel koolhydraten, zou het risico op een beroerte of een vroegtijdige dood vergroten. Tegelijkertijd blijken verzadigde vetten volgens een grootschalige studie minder schadelijk dan gedacht.

Aan het betreffende onderzoek, gepubliceerd in The Lancet, deden meer dan 135.000 personen mee in de leeftijd van 35 tot 70 jaar en afkomstig uit achttien verschillende landen. Zij gaven informatie over hun sociale- en economische status, levensstijl, medische geschiedenis en hun huidige gezondheid. Ook moesten ze gegevens verstrekken over hun dagelijkse voedingspatroon.

Hieruit werd berekend hoeveel calorieën de onderzoekdeelnemers binnenkregen uit vetten, koolhydraten en proteïnen. De gezondheid van hen werd vervolgens gemiddeld zeven jaar lang bijgehouden voor de studie.

Verzadigd vet

Gedurende de onderzoeksperiode (2003-2013) overleden er 5.796 personen. 4.784 deelnemers kregen een (ernstige) hart- en vaatziekte. Uit de resultaten bleek dat personen die veel vet binnenkrijgen (ongeveer 35 procent van hun voedingspatroon bestond uit vet), gemiddeld 23 procent minder risico hebben op een vroegtijdige dood vergeleken met mensen die minder vette producten eten. Het risico op een beroerte zakte met 18 procent.

Een ander opvallend resultaat uit de studie is dat personen die gemiddeld weinig verzadigde vetten eten (dit zit in dierlijke producten, zoals volvette kaas en vet vlees), juist een groter risico hebben op overlijden vergeleken met mensen die dit type vet juist vaker consumeren.

Dat lijkt tegenstrijdig met de consensus dat verzadigd vet hart- en vaatziekten juist in de hand werkt. Volgens het Voedingscentrum verhoogt dit type vet het LDL-cholesterol in het bloed, wat het risico op de ziekten vergroot. Wel verhogen sommige soorten verzadigd vet het cholesterol meer dan andere soorten.

Koolhydraten

Ook werd bekeken welke rol koolhydraten spelen bij een vroegtijdige dood en het risico op een beroerte. Voedingspatronen die voor een groot deel bestaan uit koolhydraten (gemiddeld 77 procent), worden volgens dit onderzoek geassocieerd met een toename van 28 procent op overlijden, vergeleken met koolhydraatarme diëten.

De onderzoekers concluderen na dit onderzoek dat gematigde hoeveelheden verzadigd vet, gecombineerd met niet te veel koolhydraten "mogelijk een optimaal voedingspatroon" vormen.

Wel wordt benadrukt dat er niet is gekeken van welke producten de genuttigde voedingsstoffen afkomstig zijn. Ook de invloed van transvetten, die onder meer ontstaan bij het harden van plantaardige oliën en nog schadelijker zouden zijn dan verzadigde vetten, is in dit onderzoek niet meegenomen.